W celu ułatwienia użytkownikom korzystanie z naszego serwisu wykorzystujemy pliki cookies. Poprzez korzystanie z naszej witryny wyrażasz zgodę na przechowywanie plików cookies na twoim komputerze / urządzeniu. Możesz zmienić ustawienia plików cookies w opcjach swojej przeglądarki internetowej.


Zasady zdrowego odżywiania

"Życie jest zbyt krótkie, żeby jeść nudne i niezdrowe jedzenie"

           Jedz zdrowo

10 zasad zdrowego odżywiania  

Jesteś człowiekiem z zasadami? Chcesz odżywiać się zdrowo, nie tracąc przy tym pogody ducha, a co najważniejsze – nie zwariować? Wprowadź w swoje życie 10 zasad zdrowego odżywiania, będziesz czuć się dobrze i zdrowo, a uśmiech z Twojej twarzy na pewno nie zniknie.

 1. Jedz regularnie

Staraj się jadać posiłki o stałych porach. Dzięki temu unikniesz odkładaniu się tzw. „tłuszczyku”. Nasz organizm jest bardziej sprytny, niż zdajemy sobie z tego sprawę. Jeśli będziemy spożywać posiłki o różnych porach – to organizm będzie rozregulowany i nie będzie pamiętał kiedy jest pora posiłku. Skutkować to będzie magazynowaniem substancji zapasowych, a w efekcie przybranie na wadze będzie tylko kwestią czasu.

Polacy są narodem mięsożernym i nie jest to tylko stereotyp. Spożywanie dużej ilości mięsa to mocna zakorzeniona w naszej kulturze tradycja. Od dawien dawna naszym sztandarowym daniem obiadowym jest schabowy z ziemniakami. Wpadliśmy w pewnego rodzaju monotonię żywieniową. Warzywa są u nas tylko dodatkiem do mięs, kanapek, itp. Dlaczego by więc nie spróbować potraw tylko jarskich? Nie mówię tu o przejściu na wegetarianizm albo weganizm. Chodzi o to, aby włączyć w swoją dietę warzywa. Są przede wszystkim zdrowe, kolorowe, miłe dla oka, smaczne, a niejednokrotnie potrawy przygotowane z nich są wyśmienite i nasze podniebienie czeka tylko na dawkę smaku potrawy z warzyw. Wypróbuj cieciorkę. W sieci znajdziemy wiele przepisów na szybkie, tanie, smaczne i zdrowe dania z warzyw – choćby naleśniki ze szpinakiem, zupę krem z brokułów, różnego rodzaju sałatki. Wybór należy do nas, a naprawdę jest w czym wybierać - oferta naszego sklepu będzie coraz szersza, atrakcyjniejsza, a przede wszystkim produkty oferowane będą zdrowe, świeże i z długim okresem trwałości.

Aby dokonywać dobrych wyborów przy zakupie produktów, niezbędna jest wiedza o zdrowych produktach, dlatego też udostępniamy Państwu podstawowe informacje, publikowane głównie na stronach: poradnik zdrowie czy poradniki dietetyków jakich produktów szukać i jakie wybierać, by zachować zdrowie lub zdrowie odzyskać:

Opisy mąk i ich podział :

  • pszenna – najpowszechniej używana mąka, uzyskiwana z pszenicy, występuje w różnych typach określających zawartość substancji mineralnych; polecamy te najmniej oczyszczone;
  • semolina – uzyskiwana z pszenicy twardej, wykorzystywana do produkcji makaronów;
  • orkiszowa – mąka królująca nad pszennymi, najbardziej odżywcza i o niższej zawartości glutenu niż pszenna. Doskonała do chlebów, ciasta, naleśników itp.;
  • jęczmienna – trochę zapomniana, a charakteryzująca się mniejszą zawartością glutenu niż mąka pszenna. Dobrze jest ją mieszać z innymi mąkami. Znakomicie smakuje w postaci klusek, ciasteczek, naleśników i  chleba, ma delikatny orzechowy smak;
  • żytnia – znana głównie jako chlebowa czy do przygotowania zakwasu, jednak można ją również stosować do wypieków cukierniczych;
  • owsiana – charakteryzuje się śladową ilością glutenu, używa się jej do wypieków w połączeniu z innymi mąkami, zawiera dużą ilość błonnika i witamin z grupy B.
     
    mąki bezglutenowe: 
  • z prosa – powstaje w wyniku zmielenia nieoczyszczonych ziaren prosa, bardzo odżywcza z dużą zawartością krzemu, żelaza oraz łatwo przyswajalnego białka. Dobrze nadaje się do wypieku pasztetów oraz w łączeniu z innymi mąkami do innych wypieków;
  • ryżowa – doskonały bezglutenowy substytut mąki pszennej, znakomita do wypieków, sosów, bardzo powszechna w kuchni japońskiej;
  • gryczana – wartościowa odżywczo mąka bezglutenowa, stosowana w Indiach jako mąka chlebowa, a w kuchni chińskiej używana do wyrobu makaronów. Na pewno wielu zna ją z ukraińskich bylin (placków);
  • kukurydziana – mąka, która nadaje potrawom słodkawy smak, powszechnie znana w kuchni meksykańskiej do wyrobu tortilli czy taco. Znajduje również doskonałe zastosowanie do wypieków ciast, ciasteczek, placków, panierowania, zagęszczania sosów;
  • ziemniaczana – powstaje poprzez wypłukanie skrobi z świeżych ziemniaków, a następnie osuszenie i czyszczenie uzyskanego krochmalu, dając w efekcie postać sypkiego proszku. Wykorzysytwana do przygotowywania kisielów, klusek, ciast, sosów;
  • z soi – zawiera dwa razy więcej białka niż mąka pszenna, niewielką ilość skrobi, ma lekko orzechowy smak, doskonała do wypieków, przygotowywania sosów, może również być używana jako substytut jajek;
  • z fasoli – jest bardzo odżywczą mąką chlebową, ma delikatny smak, nadaje się do wypieku chlebów, ciast, placków;
  • z amarantusa  –charakteryzuje się dużą zawartością żelaza, wapnia i białka, w połączeniu z innymi mąkami nadaje się do przygotowania placków, ciast i sosów;
  • z tapioki – mąka skrobiowa uzyskiwaną z bulwy manioku, doskonała do przygotowywania deserów, kisieli, budyni czy legumin;
  • migdałowa – doskonale nadaje się do wypieku ciast, nawet biszkoptów, a jednocześnie bardzo odżywcza, m.in dzięki dużej zawartości wapnia.

Wartość odżywcza mąki zależy od stopnia przemiału ziarna

W procesie przemiału ziarna usuwana jest jego zewnętrzna część, co pozbawia je substancji odżywczych. Produkty o wysokim przemiale, takie jak biała mąka, zawierają znacznie mniej witamin, składników mineralnych, błonnika czy substancji czynnych (jak enzymy) niż produkty z pełnego przemiału.

Jaki procent składników odżywczych tracimy przetwarzając pełnowartościową pszenicę w białą mąkę?

  • białko – 25%,                 wit. B1 – 73%
  • błonnik – 95%,              wit. B2 – 81%
  • wapń – 56%                    wit. B3 – 80%
  • miedź – 62%                  wit. B5 – 56%
  • żelazo – 84%                  wit. B6 – 87%
  • magnez – 82%               kwas foliowy – 59%
  • fosfor – 69%                  wit. E – 95%
  • potas – 74%
  • selen – 52%
  • cynk – 76%

Z tego względu mąki zbożowe można podzielić na typy, które są określane na podstawie zawartości w mące substancji mineralnych, popularnie nazywanych „popiołem”.

Przykładowo :

  • typ mąki 450 określa zawartość 0,45% substancji mineralnych;
  • tym mąki 2000 zawiera 2,00% substancji mineralnych, czyli „popiołu”.

Biorąc pod uwagę kolor mąki, łatwo zauważyć, iż czym mąka bielsza, tym niższy numer typu, a ciemniejszy kolor i zawartość otrębów wskazują na wyższy numer typu. Najbardziej odżywcze mąki to te, które mają wysoki numer typu, jednak trzeba przyznać, że do wypieków lekkich ciast, takich jak torty, najlepsze będą mąki o niskim numerze np. 450.

Zachęcamy do stosowania w swojej kuchni różnych mąk zarówno glutenowych, jak i bezglutenowych.

Nasze ulubione słodycze. Od dzieciństwa są naszą pokusą, której często ulegamy. Sięgamy po nie, kiedy szybko potrzebujemy dawki cukru, kiedy jesteśmy zestresowani, mamy problemy. Wiem, że nie jest realne wyeliminowanie ich z naszego życia. Zamiast tego można korzystać z dobrodziejstw lata i zamiast kolejnego batonika zjeść truskawki bądź banana. Pomarańcze, gruszki czy brzoskwinie również są słodkie, a w dodatku zawierają wiele witamin. Zastąp słodycze zdrowymi słodyczami (zamiennikami - które są dostępne w naszym sklepie) i owocami w tym suszonymi, a wyjdzie Ci to na zdrowie.

Jeśli palisz – spróbuj znaleźć odpowiedni dla Ciebie sposób na ograniczenie palenia, a być może uda Ci się całkowicie pożegnać z tym nałogiem. Pal do połowy, wyrzucaj pierwszy papieros z paczki, nie miej papierosów na widoku (ani popielniczki), nie pal w domu, pracy czy samochodzie. Alkohol? Owszem, tylko w takiej ilości, aby nie zaburzał naszej percepcji. Czerwone wino jest jak najbardziej zdrowe, ale wypicie całej butelki nikomu na zdrowie nie wyjdzie – a prędzej zaszkodzi… Zatem wszystko jest dla ludzi – jednak co za dużo to nie zdrowo.

Owszem, jemy nie tylko ustami, ale również oczami i nosem. Spróbujmy posiłki przygotować w taki sposób, aby były atrakcyjne wizualnie – np. pomidory ułóż na brzegu talerza, posyp posiekaną bazylią i obłóż plasterki mozarelli, w środek można włożyć samodzielnie przygotowane bułeczki, które posmarujemy również domowej roboty przez nas przygotowanym masełkiem czosnkowym, można też skorzystać z masła orzechowego, dostępnego w naszej ofercie czy też ze zdrowych wyrobów z soi czy z innych warzyw. Wyglądają efektownie, a jak smakują…

Zamiast stać w kolejce w „restauracji” z szybkim jedzeniem, samodzielnie przygotuj hamburgery, hot-dogi a nawet kebab – jest to możliwe z produktami oferowanymi w naszym sklepie. To nie są trudne w przygotowaniu potrawy, a będziesz mieć pewność tego, co do pochodzenia składników. Na naszej stronie znajdziecie Państwo bardzo dużo produktów i przypraw do zrobienia bardzo zdrowych i smacznych dań la także gotowe, zdrowe konserwy, z których na szybko można wykonać pyszne zakąski czy dania.

  1. Używaj ziół,  ogranicz sól

Bazylia, tymianek, mięta, rozmaryn, oregano i wiele innych ziół nadaje potrawom inny smak i aromat. Eksperymentuj. Sprawdź, który smak Ci odpowiada. Po co solić wszystko, co jemy? Sól w nadmiernej ilości tylko szkodzi. Kupuj zdrową sól nierafinowaną i naturalną, która zawiera moc mikroelementów, nie jest poddawana chemicznej obróbce - jest po prostu zdrowa w rozsądnej ilości.

Każdy o tym wie, że powinniśmy pić dużo płynów. Po co pić popularne gazowane napoje, które w litrze mają niewyobrażalną ilość cukru? Poza tym pomyśl: skoro jeden z naszych ulubionych napojów ma również zastosowanie, jako odrdzewiacz, to co on robi z Twoim żołądkiem? Najlepsza do picia jest woda, gdyż nie zawiera żadnych dodatków. Jeśli nie lubisz pić samej wody, dodaj do niej cytrynę i świeżą miętę – otrzymasz niezwykle orzeźwiający napój. W dalszym ciągu nie przemawia to do Ciebie? Pij zatem soki i nektary, ale pamiętaj, by wybierać te bez cukru, na naszej stronie znajdziecie Państwo zdrowe napoje, zapraszamy do zakupów..

Oliwa z oliwek jest bogata w witaminy z grupy A, D, E oraz K. Jej dobroczynne działanie polega na zdolności asymilacji cukrów i wyrównywania ich poziom we krwi, dlatego też oliwa z oliwek jest polecana diabetykom. Ponadto zapobiega powstawaniu wolnych, a także doskonale oczyszcza organizm i doskonale wspomaga procesy trawienne naszego organizmu. Zalety oliwy z oliwek można by wymieniać bez końca, ale lepiej będzie jeśli sami spróbujecie włączyć oliwę z oliwek do swojej diety, a efekty zauważycie sami.

Niestety, obróbka termiczna wyższa niż 160 stopni Celsjusza zmienia skład chemiczny olejów na tyle, że powstają w nich bardzo szkodliwe, rakotwórcze, powodujące problemy z miażdżycą i podwyższonym cholesterolem, kwasy tłuszczowe o izomerii trans. Podobne związki powstają po podgrzaniu nieodpowiedniego rodzaju oleju tłoczonego na zimno do wysokiej temperatury. Wbrew temu, co się powszechnie sądzi, tłuszcze roślinne nie są idealne do smażenia.


Przeczytaj też o roli tłuszczów naturalnych takich jak smalec czy masło oraz olejów tłoczonych na zimno. Wysoka cena wynika z tego, że tłoczenie na zimno jest mało wydajne, a walory zdrowotne – z tego, że takie oleje zawierają wszystkie wartości odżywcze charakterystyczne dla ziaren, z których się je otrzymuje. Oleje tłoczone na zimno są nie tylko zdrowe ale wręcz lecznicze: 

Nietypowe oleje, np. z orzechów włoskich, laskowych, konopny, krokoszowy czy z awokado, są drogie, ale warto po nie sięgać ze względu na ich bardzo korzystne dla zdrowia właściwości. Które oleje są najzdrowsze? Przedstawiamy 15 olejów, które warto mieć w swojej kuchni.

Jaki olej jest najzdrowszy? Najcenniejsze są oleje tłoczone na zimno – otrzymywane za pomocą mechanicznego wyciskania roślin oleistych. Znamy olej z oliwek i rzepaku oraz soi, ale są także oleje z orzechów, konopi, a nawet pestek śliwek. Takie oleje mają wysoką wartością odżywczą i jakość. Są jednak mało odporne na przechowywanie. Dobrze znamy zalety olejów: dostarczają nie tylko niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3 i omega-6, ale również witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Ponadto są w olejach przeciwutleniacze zapobiegające procesom starzenia.

Olej z orzechów laskowych

Otrzymywany jest przez tłoczenie na zimno. Charakteryzuje się delikatnym, orzechowym smakiem i żółtozłotym kolorem. Może być stosowany jako dodatek do ciast, lodów, deserów lub jako składnik dressingu. Spożywany systematycznie obniża ciśnienie krwi i stężenie złego cholesterolu LDL. Doskonale nawilża skórę.

Olej z orzeszków ziemnych (arachidowy)

Tłoczony na zimno ma żółty kolor i intensywny posmak orzechów, natomiast rafinowany jest pozbawiony zarówno smaku, jak i aromatu. Olej arachidowy powinien być spożywany na zimno jako dodatek do surówek czy dressingów. Sprzyja odchudzaniu, gdyż zapewnia poczucie sytości przez dłuższy czas. Dzięki zawartości resweratrolu ma działanie przeciwnowotworowe, a obecny w nim magnez wspomaga układ nerwowy. Olej z orzechów arachidowych ma również korzystny wpływ na skórę.

Olej z orzechów włoskich

Jeden z cenniejszych olejów. Tłoczony na zimno ma intensywny orzechowy smak z nutą karmelu i żółtawy, czasem zielonkawy kolor. Należy go jadać na zimno jako dodatek do sałatek z orzechami lub do ryb, białego mięsa i warzyw. Szczególnie bogaty w kwasy omega-3 i 6 (1 łyżka pokrywa połowę dziennego zapotrzebowania), witaminę E, obniża ciśnienie tętnicze, poziom złego cholesterolu. Polecany uczącym się, korzystnie wpływa na pamięć. Dzięki zawartości witaminy E pomaga w walce z trądzikiem i chorobami skóry. Zawarty w nim kwas elagowy działa antynowotworowo.

Olej z pinii

Ma słodkawy smak, delikatny, sosnowy aromat. Doskonały jako baza do pesto, dodatek do sosów na bazie wina, zup i grillowanych ryb. Tłoczony na zimno jest bogaty w magnez (uspokaja i wspomaga działanie układu nerwowego) i cynk (korzystnie wpływa na skórę  i układ rozrodczy).

Olej cedrowy

Uzyskiwany przez tłoczenie na zimno nasion cedrów syberyjskich. O delikatnym smaku, nadaje się do picia na surowo. Łagodzi objawy niestrawności, nieżytu żołądka, choroby wrzodowej, nadkwasoty i zgagi. Działa osłonowo na narządy wewnętrzne, dostarcza składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania kości i stawów. Polecany dla sportowców (podnosi sprawność fizyczną). Dostarcza witamin z grupy B.

Olej z awokado

Tłoczony na zimno, ma ciemnozieloną barwę i smak zbliżony do oliwy. Bardzo popularny w kuchni śródziemnomorskiej, stosowany jest jako dodatek do sosów, sałatek, pieczenia  i gotowania. Jest nie tylko źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych i skwalenu, ale też lecytyny. Związek ten jest budulcem komórek mózgu, pełni funkcje ochronne żołądka i wątroby oraz usprawnia krążenie krwi. Zawarta w lecytynie cholina wspoma- ga proces koncentracji i zapamiętywania, dlatego poleca się ten olej dla uczących się.

Olej sezamowy

Otrzymywany przez tłoczenie na zimno, ma charakterystyczny ciemnobrązowy kolor i mocny aromat. Bardzo popularny w kuchni azjatyckiej (do gotowania, sosów, sałatek, dipów, deserów). Wykazuje działanie rozgrzewające i oczyszczające. Ostatnie badania pokazują, że obniża również ciśnienie krwi, a nawet pozwala zmniejszyć dawkę stosowanych leków (jest to prawdopodobnie działanie sezaminy). Korzystnie wpływa na stan kości i kondycję stawów – stosowany jest w profilaktyce osteoporozy.

Rób zakupy z głową. Niech czytanie etykiet wejdzie Ci w krew, unikaj produktów zawierających całą masę symboli chemicznych i nazw związków chemicznych, które utrwalają te produkty i polepszają ich smak - ale niestety na nasze zdrowie wpływają bardzo wyniszczająco – na naszej stronie dokładnie opisujemy zawartość oferowanych produktów, w zdecydowanej większości całkowicie zdrowych i naturalnych, ze szczególnym opisem „produktów popularnych”, które zawierają niewielkie domieszki polepszaczy smaku czy konserwantów (normalna czcionką i wyraźnie)a, dzięki temu doskonale będziesz wiedzieć, co wkładasz do swojego koszyka. Zapraszamy do zakupów naszych produktów - wieloletnie doświadczenie w handlu pozwala nam wybierać i oferować Państwu tanie i zdrowe produkty, które mają ciekawy smak, aromat i trwałość dzięki naturalnym sposobom ich utralania, bez chemii i szkodliwych dla zdrowia dodatków.

 

przyprawy dla zdrowia

 

M2UzNDY2M